Sunday 16 September 2012

Tak Normal.


 Hi, Assalamualaikum, Hari nie dah balik Matrik balik. Huwaa, malasnya Ya Allah, Tutorial aku tak siap lagi. Isk Isk sedih betul cerita saya kan? Aha, Lantaklah tutorial aku. Huh, esok banyak kuliah, so tutorial bakal ditangguhkan lagi. Mwehehe, Okay stop, aku bukan nak cerita pasal tutorial aku yang tertangguh. Aku nak cerita pasal "kurang darah" not dara okay, darah :P

Ceritanya macam nie, Hari Jumaat haritu, kisahnya di kolej aku ada buat "Kempen Derma Darah" Fuh, Memang Niat aku mula mula dngar ada kempen derma darah, memang aku dah set dalam otak TAKNAK derma. Tapi tibe tibe time tu, hati aku berbelah bagi, antara nak dan taknak. Last2 aku isi borang pendaftaran dan pgi kat kaunter pendaftaran, then pegi check jenis darah, Dan beberape saat kemudiannn . . . . Bila dah check darah, jenis darah bagai Nurse tu cakap, "darah awak, tak ckup hemoglobin, kurang dari 12.5" Kira darah aku cair. Tau perasaan aku mase tu? Nak kata happy pun tak, nak kata menyesal pun tak,  50-50. So, aku dengan hampanya keluar dari bilik tu. Isk Isk Hahahaha tapi bila kat luar rase rugi, menyesal gila dan jealous dngan budak yang dah derma darah :(. Diaorang banyak cerita, pasal kelebihan derma darah ni. Isk Isk

 Ergh, dan bila mus cakap "Harinie hari jumaat, elok lah kita menderma kan" Dan aku rase bersalah. Tsk Tsk, bersalah sebab tak menderma -__- Okay, nevermind, aku dah cuba nak derma darah, tapi darah aku yang kurang heamoglobin dan Nurse suruh makangg kerang, bio hemoglobin aku cukup. Masalahnya aku alah dngn makanan laut, bila makan, confirm mcm beruk, garu sana sini. Ergh. Tension jugak bila kurang darah nie. Huhuhu

Okay kurang darah jugak dikenali sebagai "Anemia". Anemia ialah penyakit yang melemahkan tubuh badan, terjadi apabila kepekatan hemoglobin dalam darah di bawah paras normal mengikut usia dan jantina. Hemoglobin ialah sejenis pigmen yang terdapat dalam sel darah merah di mana ia membawa oksigen daripada paru-paru ke tisu-tisu. Kekurangan zat besi (iron) iaitu komponen penting hemoglobin merupakan sebab biasa terjadinya anemia. Fuh, Fuh, dahsyat sungguh doh? -__-

Okay lah sampai sini jelah, aku pun dah nak kemas-kemas balik matrik. Huwaa, gonna miss you blog. Bukan senang aku nak rindu blog kau tahu tak? Hehehe, Okay lah doakan aku supaya selamat sampai ke Kolej Matrikulasi Melaka dan doakan jugak supaya aku dapat buat semua tutorioal aku dengan jayanya. Yeah semangat PSPM1 dan untuk MUET aku. Fuhh, speaking siot. Okay lah bye Assalamualaikum, Take Care :-)


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum. Komen yang baik-baik je ye?