Wednesday 21 August 2013

Bas masuk gaung di Genting Highland.

Greeting Text



Rescuers using the crane to remove the bodies of victims in Genting Highlands Wednesday.

630MalaysianInsider_Gentingbuscrash.jpg











GENTING HIGHLAND - 37 orang telah disahkan meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya terburuk di Malaysia apabila sebuah bas terjunam ke dalam gaung yang mempunyai kedalaman sebanyak 100 kaki dari pusat peranginan Genting Highlands di Pahang petang tadi.

Penyelamat meminta bantuan unit anjing polis untuk mencari mangsa kemalangan dengan rapi di dalam semak gaung tersebut. Kemalangan tersebut berlaku kira-kira 4km dari resort bukit yang terkenal. Pemandu bas tersebut juga meninggal dunia dalam kemalangan itu, kata polis.
16 penumpang yang mempunyai kecederaan yang lain telah diselamatkan dari tempat kejadian dan telah dihantar ke hospital di Selayang dan Kuala Lumpur. Kata pihak berkuasa, sebahagian daripada mereka mengalami kecederaan yang teruk.

Terdapat sejumlah 53 orang di atas bas yang datang dari resort, 55km dari Kuala Lumpur. Laporan awal telah meletakkan jumlah di atas bas di 49. Gaung, yang tidak boleh dilalui melalui jalan raya, telah memaksa pekerja penyelamat menggunakan kren untuk mengangkat penumpang yang cedera. Jalan Genting Highlands ialah jalan yang biasa berlaku kemalangan tetapi kemalangan bas ini dikatakan kemalangan yang paling teruk sepanjang laluan itu dan di negara ini sejak Merdeka.

Sebelum kemalangan hari ini, kemalangan yang paling teruk di Malaysia sejak 10 tahun yang lalu berlaku berhampiran Cameron Highlands pada 20 Disember 2010, apabila 28 orang terbunuh selepas sebuah bas dua tingkat terbalik. Kemalangan itu berlaku berhampiran peristiwa 15km di Cameron Highlands-Simpang Pulai jalan raya. Ia mendakwa 22 orang maut di tempat kejadian, manakala enam lagi meninggal dunia selepas dibawa ke hospital. Semua penumpang adalah warga Thailand dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur dari resort.- 21 Ogos 2013.

P/s ; Takziah untuk ahli keluarga mangsa. ;'c 

More Info >> 1 2 3 4 5

 

1 comment:

  1. Dahsyatnya...jauh kedalam jugak gaungnya ye...Takziah diucapkan untuk keluarga2 mangsa..semoga tabah dengan ujian ini...

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Komen yang baik-baik je ye?